Brain Box communicatietrainingen

Veelgestelde vragen

Wat is mediatraining eigenlijk precies?

In de mediatraining van Brain Box leert u  kort en bondig uw verhaal te doen, met behoud van uw authenticiteit. U leert onafhankelijk(er) te zijn van de vragen die door de journalist worden gesteld door meer de regie te nemen. Uw mediaoptreden wordt hierdoor duidelijker, aansprekender en dus effectiever. Dit is het belangrijkste dat u tijdens onze mediatraining leert.

Voor wie is een mediatraining?

Een mediatraining is nuttig voor iedereen die te maken heeft - of vanuit de functie te maken kan krijgen - met de media. Of dit nu in de rol is van bestuurder, directeur, manager, politicus, projectverantwoordelijke, dossierhouder, sporter, ondernemer, artiest, of een 'officiële communicatiefunctie' als woordvoerder, persvoorlichter, communicatieadviseur.

Staat een mediatraining ook stil bij houding, kleding en stemgebruik?

Authenticiteit staat bij Brain Box altijd centraal. De mediatraining begint en eindigt hiermee. Want, niemand gelooft een 'sprekende pop'. Toch begint de mediatraining met de vraag hoe u overkomt en hoe u contact maakt met uw toehoorder(s). Welke stem u van nature heeft en hoe u die gebruikt. En de vraag of uw kleding past bij de gelegenheid, of tegen de achtergrond. Onze trainingsruimtes beschikken dan ook over verschillende decors en soorten verlichting.

Gaat een mediatraining ook over de inhoud?

Jazeker! Tijdens een mediatraining komt het wel eens voor dat kernboodschappen een beetje rammelen, of anderszins niet geschikt genoeg zijn voor publicatie. Of dat na enkele simpele vragen de woordvoerder al met de mond vol tanden zit. Dan wordt er tijdens de training onder leiding van de trainer ook gewerkt aan de inhoud van de boodschappen. En verlaat u de training met een verhaal waar u desnoods dezelfde dag al de media mee in zou kunnen gaan.

Wat gebeurt er tijdens een mediatraining?

Hoe een mediatraining er precies uitziet hangt in sterke mate af van het doel dat uw organisatie heeft met de mediatraining en uw persoonlijke leerdoelen. U staat over het algemeen binnen een kwartier na aanvang van de mediatraining voor de camera. Met als eerste doel te zien en te horen hoe u een verhaal vertelt. Laten we beginnen met het goede nieuws: u doet dit van nature namelijk goed, anders was u niet in deze zakelijke of maatschappelijke positie gekomen. Uit uw eerste optreden, dat zoals alle oefeningen wordt opgenomen en terug gekeken, is er ruimte voor aanvullende persoonlijke leerdoelen en aandachtspunten ten aanzien van wat u vertelt en de manier waarop. Die u in een volgende oefening vervolgens direct in de praktijk brengt.

Wat doen de mediatrainers?

De mediatrainers analyseren samen met u elke opgenomen oefening en geven feedback en verbetertips. De mediatrainers zijn ook uw sparring partner, in verschillende rollen: uw personal coach, instructeur, kritische opponent  en praktijkdeskundige die u een inkijkje geeft in de wereld achter camera, microfoon en notitieblok. Zodat u na een mediatraining weet wat een journalist precies nodig heeft en vooral: waarom.

Wat is de theoretische basis van een mediatraining?

Om heel eerlijk te zijn: de meeste journalisten 'doen maar wat'. Hoe u door een journalist benaderd wordt is afhankelijk van kennis, ervaring, belevingswereld, opleidingsniveau en stemming van de vragensteller. En diens politieke- of religieuze voorkeur, het soort medium waar het vraaggesprek in wordt geplaatst of op wordt uitgezonden. En niet te vergeten: het overige nieuwsaanbod. Maar, redacties werken wel degelijk met journalistieke criteria, verschillende doelgroepen reageren wel degelijk op bepaalde verbale of non-verbale stimuli. Theorie die in de mediatraining van Brain Box dan ook ter sprake komt. Leidend tot enkele praktische tips en aanwijzingen waar u vervolgens meteen mee oefent. Zoals een handige methode om snel een effectieve kernboodschap te maken, te anticiperen op (vervolg)vragen en grip te houden op een interview.

Wat gebeurt er na de mediatraining?

Elke deelnemer aan een mediatraining of presentatietraining krijgt na afloop een persoonlijk verslag opgestuurd. Hierin reflecteert de trainer kort op uw aandachtspunten tijdens de training en uw leerresultaat. Aangevuld met enkele praktische aanwijzingen en eventueel een vervolgopdracht. U gaat naar huis met het boek 'Meet the monsters' over de wereld van de media en de praktische hand-out 'Tips uit de mediatraining'. En natuurlijk neemt u een schat aan ervaring mee, want u heeft tijdens de mediatraining vooral heel veel geoefend.

Waar wordt de mediatraining gehouden?

U traint in onze eigen televisiestudio en in een lesruimte waarin de oefeningen worden bekeken. In Hilversum op het terrein van de wereldberoemde Wisseloord studio's. Een locatie die ook geschikt om buiten te oefenen, immers kijkt men hier niet op van een draaiende camera. Maar we komen ook bij u op locatie als u dat wilt. Brain Box beschikt over verschillende locatiesets met professionele camera's, die de oefeningen net zo realistisch laten voelen als bij ons in de studio.

Wat is het verschil tussen mediatraining en mediaworkshop of mediamasterclass?

In het algemeen geldt dat een workshop is gericht op het ontdekken van je mogelijke ontwikkelpunten, een training op het werken aan je concrete ontwikkelpunten. In principe wordt er tijdens een mediaworkshop of masterclass net zoveel geoefend en komen dezelfde thema’s aan bod als bij een mediatraining, maar voor een workshop geldt: met méér deelnemers, mínder persoonlijke aandacht en mínder individuele oefening voor de camera.

Wat zijn de kosten van een mediatraining?

De prijs is afhankelijk van het soort training dat u volgt, de tijdsduur, de locatie en de groepsgrootte. Over het algemeen geldt dat een '1-op-1' mediatraining de meest luxe variant is en dat elke deelnemer daarenboven relatief niet veel meer kost. Bij een groepsgrootte van 4 of meer deelnemers adviseren wij om didactische redenen twee trainers in te zetten. Wat een optimale begeleiding per deelnemer garandeert, maar natuurlijk ook gevolgen heeft voor uw uiteindelijke financiële investering. Bel ons gerust voor een vrijblijvende prijsopgave, of gebruik het contactformulier.